Sociodemographic Data Collection Training



Pronouns

The question:

At the hub, when youth are provided the sociodemographic questionnaire the question they receive related to pronouns is:

What are your pronouns?

Text Entry Box

Note:
  • Youth are able to write their pronouns in the text entry box. 
  • You can see a youth's pronouns on the List of Clients page.

Video:

Rationale for this question:

  • Asking and using correct pronouns can show youth that their gender identity is respected.
  • Showing that you respect the way a young person self-identifies can create a safe space that is affirming for gender diverse youth.

Important considerations:

  • Address a young person based on how they self-identify.
  • Provide your own pronouns to demonstrate that you are informed.
  • Some youth may choose multiple pronouns. It is okay to ask if there is a preference.
  • Some youth may prefer no pronouns, and only wish to be referred to by their name.
  • Some youth might go by a name that is different then what is on their health cards or documents. Always address youth by the name and pronouns they have provided to you.

Responding to youth asking why they are being asked this question:

Asking this question can help us to make sure we and all of our service providers are addressing youth based on how they self-identify throughout their time accessing YWHO services.



Pronoms

La question :

Au centre, le questionnaire sociodémographique qu’on remet aux jeunes comporte une question sur les pronoms.

Quels sont tes pronoms?

zone de texte


Remarques :
  • Les jeunes peuvent inscrire eux-mêmes leur(s) pronom(s) de choix dans une zone de texte.
  • Vous trouverez une liste de pronoms pour les jeunes dans la base de données, à la page intitulée « Liste des clients ».  

Le pourquoi de cette question :

  • En demandant aux jeunes leurs pronoms et en utilisant ces derniers, on leur montre qu’on respecte leur identité de genre ;
  • Quand on respecte la façon dont un.e jeune s’identifie, les jeunes de genres divers peuvent alors évoluer dans un environnement où ils/elles se sentent en sécurité.

Points importants à prendre en considération :

  • s’adresser aux jeunes en fonction de la façon dont ils s’identifient ;
  • fournir ses propres pronoms pour montrer qu’on est bien informés ;
  • si les jeunes choisissent de multiples pronoms, il n’y a aucun problème à leur demander leur préférence ;
  • il est possible que certains jeunes préfèrent qu’on n’utilise pas de pronoms et qu’on les appelle seulement par leur nom ;
  • il se peut que des jeunes utilisent un nom qui ne correspond pas à celui qui figure sur leur carte ou documents Santé. Toujours s’adresser aux jeunes en utilisant le nom et les pronoms qu’ils/elles ont fournis.

Répondre aux jeunes qui demandent pourquoi on leur pose cette question :

Si on pose cette question, c’est pour vérifier que nous-mêmes et l’ensemble des intervenant.e.s s’adressent aux jeunes conformément à la façon dont ils et elles se sont identifiés lors de leur accès aux services des CBEJO.


  • No labels